Despre Păunescu

Am 23 de ani. În 1989, aveam 2 ani. Deci, n-am simţit pe propria-mi piele frica elaborată, mutilarea sufletească, extirparea conştiinţei şi, per total, monstruozitatea ideologică a regimului roşu. Dar asta nu-mi interzice dreptul de a-mi fi silă faţă de festivismul greţos şi faţă de tsunami-ul propagandistic care s-au dezlănţuit întru slava lui Adrian Păunescu. Desigur, moartea unui om este, în sine, un „eveniment” tragic. Însă acest fapt nu trebuie să reprezinte o barieră în rostirea adevărului. Asta dacă insistăm să ne numim oameni, şi nu saci cu măruntaie. Oricât s-ar strofoca, mai mult sau mai puţin asmuţiţi la comandă, jurnaliştii din fabricile media de spălat creiere (Antenele, Realitatea) să împopoţoneze etic, să sulemenească patriotic ori să pudreze artistic imaginea publică a lui Adrian Păunescu, ascunzând sub preş gunoiul ideologic pe care acesta l-a glorificat, cu patimă şi cu perseverenţă, în anii „Cenaclului Flacăra”, adevărul este unul singur şi nu poate comporta, sub nici o formă, o curăţire prin nuanţe. Din punctul meu de vedere, Adrian Păunescu, vulcanicul „trubadur” al „Partidului Unic”, dovedind calităţi native de hipnotizator ideologic, a fost moderatorul unui amplu proiect de smintire. „Cenaclul Flacăra” n-a fost nimic altceva decât o maşinărie de injectare a serului ceauşist. Scopul lui Adrian Păunescu în toată această afacere? Marea de aplauze, adularea, faima supremă, ocuparea locului de Sfinx în ierarhia poeziei româneşti, avantajele materiale. Scopul P.C.R.-ului prin „Cenaclul Flacăra”? Obţinerea „omului nou”, adică a unui neam de sosii fabricate în litera Geniului din Carpaţi, adică a barbarului complet. Prin ce mijloace de „seducţie”? Ne explică Sorin Ilieşu, într-un comunicat de presă apărut zilele trecute pe „Agerpress”:

Am filmat aproximativ 25 de spectacole din cadrul unui turneu al Cenaclului Flacăra. Spectacolele aveau loc pe stadioane sau, dacă vremea nu permitea, în marile săli ale ‘Caselor de cultură a sindicatelor’. Audienţa era incredibilă. Spectatorii care nu mai aveau loc pe scaune sau pe bănci, stăteau pe jos sau în picioare. Datorită harismei de necontestat a poetului de curte al dictatorului, în conştiinţa pervertită şi-n sufletul hipnotizat al spectatorilor înghesuiţi până la refuz, se năştea realmente câte ceva din omul nou comunist. Nu-mi venea să cred că acesta era chiar omul nou din viaţa reală, nu omul nou din ficţiunea cinematografică despre viaţa reală.

Filmând zeci de mii de spectatori naivi, neştiutori, înspăimântaţi, înfriguraţi, înfometaţi, îndoctrinaţi, lipsiţi de speranţă, veniţi de bună-voie şi nesiliţi de nimeni în tribunele arhipline ale stadioanelor fără instalaţie de iluminare nocturnă dar iluminate de către noi (echipa de filmare) cu o sută de mii de waţi, spectacolele prelungindu-se până în zori, am fost realmente uimit să văd cum în aceşti oameni, aflaţi parcă în transă, se năştea cu adevărat ceva din esenţa sufletului corupt al omului nou”.

A existat o urmă de poezie în Adrian Păunescu, dar aceasta a fost omorâtă din faşă de virulenţa unui caracter egomaniacal, care a ales impostura în locul artei. În ceea ce priveşte introducerea lui Adrian Păunescu în programa şcolară, sunt de acord întrutotul cu opinia lui Vladimir Tismăneanu:

Canonizarea lui Păunescu face parte din actiunea de reabilitare a regimului comunist si de decredibilizare a democratiei.

Şi nu doar atât.  E încă o dovadă că „selecţionerii” postaţi la manetele canonizării au grave probleme nu doar de discernământ literar, ci şi de „obraz etic”.

În rest, Dumnezeau să-l ierte!

Anunțuri

3 gânduri despre „Despre Păunescu

  1. Pingback: Despre trecutul utilizabil. Reflectii de 1 Decembrie « Memorie, libertate, moderaţie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s