Un poem de Boris Vian

Textul unei melodii de-a lui Boris Vian care făcea furori prin undergroundul jazzistic din Franţa anilor 40-50:

N-aş prea vrea ca s-o mierlesc

N-aş prea vrea ca s-o mierlesc
Făr’ să văd, c-ar fi nasol,
Câini în Mexic soilind
Fără nici un vis câinesc
Şi maimuţe-n fundu’ gol
P-unii tropice halind
Şi păienjeni de argint
În plase pline de bule
N-aş prea vrea ca s-o mierlesc
Făr-să ştiu dacă luna de cleştar
Care pare un biştar
Are corn de staniol
Dacă soarele e rece
Dacă anotimpurile, patru,
Patru sunt cu-adevărat
Fără să fi încercat
Să-mi trag fusta peste-o bucă
Şi să ies pe strada mare
Fără să mă fi uitat
Într-o gură de burlan
Făr’ să trag câte-o maciucă
În locsoare mai bizare

N-aş prea vrea s-o iau la vale
Făr’ să ştiu şi eu ce-i lepra
Da’ şi alea şapte boale
Cu care te pricopseşti pe jos
Nici ce-i bine nici ce-i rău
Să nu mă mai amărască
Dac-aş şti dac-aş şti
C-am sa le fac safteaua
Şi d-azemenea ar fi
Tot ce-n mine zace
Tot ce preţuiesc
Că ştiu eu ce-mi place
Fundul mării de smarald
Unde algele dansează
Pe nisipul ondulat
Iarba-arsă-n iunie
Şi pamântul ce plesneşte
Şi miresmele de brad
Sărutul cui mă iubeşte
Că-i acesta că-i aceea
Ursuleţul meu, Ursula
Tot frumoasă e femeia
N-aş prea vrea ca s-o mierlesc
Înainte de-a uza
Gura ei cu gura mea
Şi cu mâna trupu-i jun
Iar cu ochii ce-a ramas
Mai departe nu mai spun
Îi dau reverentei glas
Nu prea e grozav să mori
Pân’ să se fi inventat
Trandafiri nepieritori
Şi o zi de două ore
Pe la munte câte-o mare
Pe la mare câte-un munte
Dispariţia durerii
Şi ziarele-n culori
Toţi copiii bucuroşi
Şi-alte chestii în domeniu
Care dorm prin minţile
Inginerilor de geniu
Grădinarilor voioşi
Socialiştilor umani
Urbaniştilor urbani
Şi-n vreun gând de gânditori
Sunt atâtea de văzut
De văzut de înteles
Timp destul de cunoscut
Şi din noapte de cules
Iar eu văd moartea rapace
Dă din coate vine-ncoace
Şi cu mutra ei umflată
Îmi întinde labele
De broscuţă cracanată
N-aş prea vrea ca s-o mierlesc
Nu vreau domule, nu doamna
Înainte de-a-ncerca
Acel gust profund al sorţii
De la care ameţesc
N-aş prea vrea ca s-o mierlesc
Înainte de-a gusta
Din adânc savoarea morţii.

 

Lasă un răspuns

